Ārtelpas zīmju ietekme uz Vecrīgas ielu ainavām
Alisa Kučeruka
Latvijas Universitāte
Zanda Penēze
Latvijas Universitāte
DOI: 10.22364/fg.19.10
Atslēgas vārdi: Vecrīga, vizuālais piesārņojums, ārtelpas zīmes, ielu ainavas
Kopsavilkums
Vizuālais piesārņojums, ko rada nepārdomāta ārtelpas zīmju, piemēram, reklāmu un izkārtņu (komerciālo un nekomerciālo zīmju), izmantošana pilsētā, var negatīvi ietekmēt tās publiskās ārtelpas vizuālo kvalitāti. Rīga ir pakļauta šāda veida vizuālā piesārņojuma riskam. Tā kā Vecrīga ir iekļauta UNESCO Pasaules mantojuma sarakstā, tad ir svarīgi to pasargāt no šādas negatīvas ietekmes. Līdz šim vēl nav veikta padziļināta izpēte par šādu vizuālo piesārņojumu Vecrīgā. Šī pētījuma mērķis ir izpētīt un izvērtēt reklāmu un izkārtņu sastopamību un ietekmi Vecrīgas galvenajās iepirkšanās ielās. Pētījuma pamatā ir aplūkojamās teritorijas klātienes apsekojums, foto uzņēmumu un ielu fotokolāžu analīze, socioloģisko pētījumu metožu lietojums, kā arī attiecīgu normatīvo un plānošanas dokumentu analīze. Pētījuma rezultāti atklāja, ka uz Vecrīgas ēku fasādēm izvietotās reklāmas un izkārtnes rada vizuālo piesārņojumu, kas, savukārt, negatīvi ietekmē vēsturisko pieminekļu un ēku izskatu, pazemina publiskās ārtelpas un ielu ainavas vizuālo kvalitāti. Estētiski vienotas, izteiksmīgas un augstas kvalitātes pilsētas telpas veidošanos Vecrīgā veicinātu atbilstošu dizaina vadlīniju vai arī dizaina koda izstrāde, kas ietvertu ārtelpas zīmju, logu, fasāžu, to elementu un dizaina specifikācijas.